2013. augusztus 10., szombat

Portfólió




A 2013/14-es tanévben bevezetésre kerülő pedagógus életpályamodell minősítő rendszere előírja a tanári portfólió meglétét. Annak fényében, hogy augusztus végén ül össze a kormány, hogy megtárgyalja az oktatási törvény ezirányú módosításait, nehéz a kezdőmondat jogszabályi hátterét megvilágítani. Egy biztos, hogy a jelenlegi oktatási törvény 64. és 65. §-a rendelkezik erről.
Ez a két paragrafus említi ugyanis a életpályamodell "fokozatait" és a minősítő eljárás menetét. A neten rengeteget lehet erről a kérdésről olvasni, de amíg meg nem jelenik az ehhez kapcsolódó rendelet, valljuk be, teljes a bizonytalanság. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy portfóliót kell készítenünk. 
A portfólió lényegét tekintve olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy területen szerzett tudását, gyakorlottságát.[1]
De hogyan készítsük? Papír alapon vagy digitálisan? Ha digitálisan, akkor egy egyszerű Word-ben, netán PowerPoint-ban vagy esetleg a nagyon tetszetős e-portfóliós szoftverekkel? Mit tegyünk bele? Lineárisan gyűjtsük vagy kompetenciák mentén? Sok kérdés felmerül egy pedagógusban, amikor a témával foglalkozik. Jó lenne egy mindenre kiterjedő részletes leírás. Nagyon - nagyon jó és részletes Kotschy Beáta A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában című írása, mely a TÁMOP 3.1.5 Pedagógusképzések kiemelt pályázatra íródott.[2]
forrás: www.kreativfolio.hu
Az egyetemeken már viszonylag régen megkövetelik e dokumentumgyűjtemény készítését, van, ahol kiváltják vele a szakdolgozatot is. A hallgató többnyire a képzésen szerzett tudást, az ezt bizonyító szakmai dokumentumokat  teszi bele a portfóliójába. És természetesen a reflexióit, önreflexióit. Az ELTE szakvizsgás képzésén kiderült, hogy ez utóbbi elkészítése egy külön "szakma", külön tantárgy foglalkozik vele. Teljesen érthető, hiszen ami egészen biztosan nem volt az elmúlt tanítási éveimnek az eleme, az a saját munkámra való reflektálás. Mára már az is kiderült számomra (több képzésen és a szakirodalmakat olvasgatva), hogy a tanítványainkra való reflektálást sem biztos, hogy jól végezzük. De biztató, hogy ezt is meg lehet tanulni. Az önreflektálást viszont nagyon nehezen. (Remélem, hogy a fiatal, pályakezdő kollégáknak ez már belsővé válik!) Most is emlékszem az egyetemen készített portfólióm első mondatára: "Nehezen írok magamról." Azt mégis elfogadom, hogy ez egy fontos eszköz ahhoz, hogy a pedagógiai folyamatban rálássunk magunkra, sikereinkre, netán hibáinkra, hogy folyamatosan változni, javítani, korrigálni tudjunk.
De visszatérek a portfólió készítésére. Ha papíralapú, akkor fontosnak tartom (nyilván tanítói mivoltom miatt) a külalakját. Lehet persze ez egy nagy gyűrűskönyv, de érdemes kidíszíteni. Mondjuk tanítványaink, olvasmányaink fotóiból dekupázsolhatjuk a borítót. A belsejében pedig az egyes témakörök között jó, ha szép színes elválasztókat használunk. Az elejébe tegyük a szintén frappánsan, kreatívan elkészített fedőlapot, a tartalomjegyzéket, az önéletrajzunkat (lehetőleg EuroPass-os formában). Nem árt ha készítünk egy táblázatot a pedagógus kompetenciákról, amelyben az egyes témakörökről bejelölhetjük, hogy melyik téma, mely kompetenciaterülethez tartozik. Kezdődjön egy átfogó önreflexióval, mely tulajdonképpen a bemutatkozás. (Honnan jövünk, hová tartunk?) 
A gyűjteményünk elrendezése? No ez nagy kérdés. Hiszen egy pályakezdő dönthet úgy, hogy időrendben, lineárisan szerkeszti portfólióját. Mert készül arra, hogy az elkészített óravázlatait, gyerekekről, gyerekeknek készített dokumentumait gyűjteni fogja. De egy sok éve a pályán lévő pedagógus, aki most szembesül azzal, hogy ezeket el kellett volna tennie, nehéz helyzetben van. Erről a Facebook-on közvéleménykutatást is tartottam, igen az derült ki, hogy nem nagyon őrzünk meg (legalábbis papíralapon nem) egyik évről a másikra dokumentumokat. Néhány éve már elterjedt, hogy a számítógépen készítjük anyagainkat, de ezek kinyomtatása, legalábbis kétséges. Tehát a hosszú évek óta tanítóknak a kompetenciák mentén való iratrendezést ajánlom. Néhány nagyon jó dokumentum elhelyezése, mely tükrözi, hogy kompetensek vagyunk abban, amit csinálunk és az ezekre készített reflexióink vonzóvá tehetik gyűjteményünket. Ha mindent csatoltunk a Záróértékeléssel fejezzük be alkotásunkat. Természetesen munkánkat sosem tudjuk igazán lezárni, hiszen amíg a pályán vagyunk, addig keletkeznek anyagaink, melyeket érdemes csatolni, így a Záróértékelést majd mindig bővítenünk kell.

forrás: www.kreativfolio.hu

Sok minden szól amellett, hogy digitális portfóliót készítsünk. Az első az, hogy ha rendelkezni akarunk a 21. századi készségekkel, képességekkel, akkor ez alapkövetelmény. Másodsorban olvastam az EMMI által a Kormány elé terjesztett rendelettervezet szövegét egy blogon, melyben arról írnak, hogy a szakvizsgázott pedagógusok szeptemberben kérhetik ideiglenes felvételüket a Pedagógus II. kategóriába. Nekik portfóliójukat egy megadott felületre kell majd feltölteniük. Túlságosan nehéznek találom a papíralapút először beszkennelni, majd azután feltölteni egy felületre. Főleg, ha nem képként szeretnénk dokumentációnkat kezelni.[3]
Ha digitális (elektronikus), akkor milyen legyen. Lehet Word alapú, ahogy már írtam. Ekkor írhatunk a papír alapon meglévő dokumentumainkról, beválásukról, hibáikról reflexiót, de ebbe nehézkes beleszerkeszteni a szkennelt változatot. (De lehetséges.) Egybeszerkeszthetjük az eleve számítógépen készült anyagainkat. Egy kicsit látványosabban megtehetjük ugyanezt a PPt-vel is. Kérdés, hogy a PPt műfaja megengedi-e a bő lére eresztett reflexiókat? 
Nem titkolom elfogultságomat az e-portfólióval kapcsolatban. És ha e-portfólió, akkor Mahara. Ingyenes, bárki számára hozzáférhető, regisztrációhoz kötött lehetőség. Olyan, mintha weblapot készítenénk vele. Könnyű használni, találunk néhány egyetemi oldalon leírást is hozzá, ha a Google-be beütjük a "Mahara használata" keresőkifejezést, 255 ezer találatot kapunk. (Az elsők között igen jó tutorialokat is.)
 
forrás: mahara.org

 Úgy gondoltam, hogy esetleg segítség lehet blogom olvasóinak (remélem, hogy nem találják szerénytelennek), ha saját készítésű oldalamat megosztom itt. Blogom fejlécében, oldalaim közül, ha bárki a Portfólió fülre kattint, oda érkezik, amit most éppen "gyártok". Nem kis munka, folyamatosan próbálom frissíteni, "ápolgatni", és a Tanári portfólió oldalon még édeskevés anyag van fenn, de nekem örömet okoz ennek szerkesztgetése. Hogy azután hogy fogom ezt bárhova is feltölteni, ha szükségem lesz rá, az még a jövő zenéje. :-) Az Egyetemi portfólió oldalon pedig megtalálhatók azok a dokumentumok, melyek az egyetemi teljes anyagot tartalmazzák és ennek a végén bőséges bibliográfiát is talál az olvasó.

forrás: www.kreativfolio.hu
Végül arról írnék, hogy a próbaminősítésen, mely május tájékán zajlott néhány iskolában, mit vártak el a portfóliótól.
A portfóliót elektronikusan kellett benyújtani, ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy egy Word dokumentumban készült, a beszkennelhető mellékletek csatolásra kerültek. A feltételek között szereplő óravázlatokat akkor, a portfólióba készítette el a kolléga, akitől információim származnak. (A kérdés fennáll: tükrözi-e ez a tanár szakmai fejlődését?) A "szaktanácsadó" (?) a végzettségeket nézte, azt, hogy a leírt pedagógiai hitvallás koherens volt-e a bemutató órákon látottakkal, és néhány a reflexiókban leírt dologra kérdezett rá. A felület, ahova fel kellett tölteni, meg volt adva és egy kötetlen megbeszélés során kellett a gyűjteményt "megvédeni".
Azóta már megjelent az életpálya modellről  szóló rendelet, és a "piacot" is elárasztották a portfóliókról szóló írások, előadások. Vagyis bőven van lehetőségünk tájékozódni. 
És elérkezett 2014. márciusa. Amikor is már nem vagyok olyan biztos abban, hogy helytálló, amit feljebb leírtam. Az OH által kiadott 163 oldalas tájékoztató világossá tette, hogy a Mahara már egyáltalán nem állja meg a helyét. Az is világossá vált, hogy a "gyűjtögetett" dokumentumaim nagy része csak a szabadon feltölthető dokumentumok közé fér be. (Ennek helyességét erősen megkérdőjelezem.) Az is látható, hogy az e-portfóliónak nevezett minisztériumi "találmány" PDF fájlok gyűjteménye, kicsi tárhely foglalással. Az Europass-os önéletrajzot egyáltalán nem lehet feltölteni, cserébe azonban rengeteg adatunkat átemeli a KIR rendszerből. Véleményem szerint a szakmai életutunkat is csak akkor tükrözi portfóliónk, ha azt egy PDF dokumentumban megírjuk. Vagyis az e-portfólió egy megírandó dolgozattá értékelődött le. A szép, papíralapú gyűjteménynek meg ma már egyáltalán nincs relevanciája. 




[1]Kotschy Beáta: A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában 2012.
[2]Hollósi Hajnalka Zsuzsanna – Szabó Antal: Tanári portfólió   

4 megjegyzés:

  1. Kedves Marianna!
    Köszönöm segítségedet!
    Én is úgy gondolom, hogy az e-portfólió a kézenfekvő, különösen azok számára, akik már évek óta alkalmazzák tanórai szinten is az IKT-ét, vagyis az információs és kommunikációs technikát. Számos anyag őrzi ugyanis ezt a tevékenységet úgy az internetes, online felületeken, mint saját számítógépünkön, mappáinkba rendezve. Most már valóban "csak" annyi a feladat, hogy ezt egységbe szervezzük e-portfólió formájában. Ez sem kis feladat, de talán én is megpróbálkozom a Mahara felületével.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Marianna!
    Nekem az egyetlen és óriási problémám az egésszel az, hogy hol van a szellemi tulajdon védelme?Miért tárjuk ki ország-világnak ingyen az anyagainkat????Kérem válaszoljon!
    Köszönettel
    Kovács Zita

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zita! Valóban, nekem is ez volt az első gondolatom, ami a portfólióval kapcsolatban felmerült bennem. Mióta megírtam ezt a bejegyzést, már egy kicsivel többet lehet tudni az egész kivitelezéséről. Úgy gondolom, hogy a portál, ahova a pedagógusoknak fel kell tölteniük anyagaikat "zártkörű" lesz, tehát csak a minősítők látják majd, amit oda felrakunk. Azonban én már több körben is hallottam azt a véleményt (sőt nemzetközi portálokon is téma ez), hogy a pedagógusoknak (tudósoknak...) szinte kötelességük a "tudásmegosztás" (szellemi tulajdonuk másokkal való megosztása). És én evvel a véleménnyel is egyet tudok érteni. Megoldás lehet a Creativ Commons használata.

      Törlés
  3. Bár egyelőre nem tudni, hogy az Oktatási Hivatal által fejlesztett e-portfolió felület milyen lesz, azon azért nagyon meglepődnék, ha egy ilyen alapvető dolgot nem lehetne megoldani benne, mint a "szellemi tulajdon védelme" és az ott elhelyezett anyagok hozzáférésének korlátozása.
    Őszintén szólva nem is igazán értem mit fejlesztenek olyan nagyon, mikor - a sokat emlegetett Mahara "személyében" - ez a rendszer már készen van. Nyílt forráskódú, kipróbált, gyakorlatban is bevált rendszer, ahol néhány kattintással konfigurálható, hogy a feltett tartalmakhoz ki, milyen szinten és meddig férhet hozzá.
    Egyébiránt a "Miért tárjuk ki ország-világnak ingyen az anyagainkat?" kérdésre is van többféle válasz, de ebbe most nem szeretnék nagyon belebonyolódni...

    VálaszTörlés